Všechen můj hněv – Saaba Tahir

Po dlouhé době se mi do rukou dostala kniha, kterou jsem nemohla odložit. Kniha, kvůli které jsem vydržela vzhůru dlouho po půlnoci (a to je ehm, co říct – drtivá většina knih mě poslední čtyři roky spolehlivě uspala). Kniha americké spisovatelky s pakistánskými kořeny Všechen můj hněv.

Tahle kniha se totiž čte skoro tak, jako by se člověk rovnou díval na film. Takovej ten film, co získal hodně Oscarových nominací; co svoje diváky uhrane způsobem, jakým zobrazuje pro nás vlastně dost nepředstavitelnou realitu (ani globalizace ani sociální sítě zkrátka některý kulturní a společenský odlišnosti nesmažou); ten film, co s vámi rezonuje ještě několik let po zhlédnutí. Třeba jako Tři billboardy kousek za Ebbingem.

Ačkoli nám, uzavřeným v malé české bublině (obzvlášť v některých regionech) může být hodně témat z knihy vzdálených, neznamená to, že se v ničem nepotkáme. Cítit hněv, rozhořčení a nespravedlnost totiž, hádám, dokážeme úplně všichni.

A když už nic jiného, vždycky se můžeme spolehnout na stále relevantní a velmi rezonující hudbu. Ta propojuje celý román, pomáhá dotvářet jeho atmosféru i doplnit charakteristiku postav. Já si je zkusila pustit všechny najednou a nebylo to vůbec špatných 188 minut.

Rozjedu se. Núr po chvilce zapojí mobil. Písnička, která naplní auto, je stará – starší než my dva. Shiver od Coldplay – chlapík v ní naříká, jak neviditelný je pro někoho, koho miluje. 

Mrknu na Núr, ale ona se dívá z okýnka.

Já tě vidím, chci jí říct. Opravdu. Ale nevidím tě celou.

Co nevidím, Núr?

Co skrýváš?

s. 151
Playlist jsem vám přidala na Spotify, ať nemusíte hledat. Stačí pustit.

Všechen můj hněv má přívlastek Young Adult literatury a jako taková se také mezi mladými odehrává (totiž na americké střední v zapadlém pouštním městě Juniper v Kalifornii). Já bych ji ale už kvůli výčtu „znepokojivých témat“ hned v úvodu jako dílo úplně čistě pro mladé neodsuzovala. Mám totiž dojem, že dějem odehrávajícím se mezi studenty střední školy to „young” víceméně končí. Mladí v tomhle románu jsou totiž – a to je možná celá pointa – odsouzeni k mnohem dospělejšímu a zodpovědnějšímu chování než mnozí dospělí v jejich životě.

Jasně, stěžejní zápletka knihy v podstatě kopíruje tradiční schéma všech romantických „komedií“, ale vzhledem k tomu, že to, co autorka vrství kolem ústřední dvojice je tak hutné, tahle v zásadě banální kostra knize moc neškodí.

A naprosto nadšená jsem byla z jedné spisovatelčiny meta perličky, z náznaku, že možná dost věcí v knize vůbec není tak, jak se na první pohled zdálo. Obecně mě moc baví knihy, které vám téměř na konci změní perspektivu, jakou jste knihu do daného momentu vnímali a Všechen můj hněv mezi ně klidně můžete zařadit.

Teď už vím, o čem budu psát; o klukovi, který byl tak hloupý, že si myslel, že barák – domov – má větší cenu než lidský život. Napíšu o jeho sobectví a o lítosti a o tom, jak mu to požíralo vnitřnosti, dokud z něho nezůstala jenom shnilá slupka pro duši, kterou už dávno nepoznával.

Na knize mě hodně bavila taky svižnost, s jakým děj ubíhal – což vlastně taky může být z titulu Young Adult literatury – a jak nenápadně vlastně autorka pracovala s popisy a představováním potřebných reálií. Žádná zbytečná vata nebo zdlouhavé charakteristiky míst nebo postav. Sem tam utroušené a postupně dávkované indicie a náznaky dodávaly napětí, které nedovoluje knížku odložit dřív než na konci.

PS. Jo a už jsem říkala, že kniha je tištěná modrým písmem? Tak modrým jako je lesklá ilustrace na obálce.